Haluatko päästä bugeista eroon?

Kun osallistut SOLIDWORKSin kehitykseen bugit raportoimalla, saat käyttöösi entistä toimivamman ohjelmiston.
6.7.2017

SOLIDWORKS hyödyntää vahvasti käyttäjiltä tullutta palautetta tuotekehityksessään. Kun ohjelmistolla on kaksi miljoonaa käyttäjää, omat vaikutusmahdollisuudet voivat tuntua pieniltä. Ehkä mieleesi tulee ajatus, että tästä ohjelmistovirheestä ovat varmasti jo sadat muut ilmoittaneet. On kuitenkin jopa todennäköistä, että näin ei ole. Muillekin nimittäin tulee mieleen sama ajatus, ja bugeja raportoidaan yllättävän vähän.

Jos taas joku on jo raportoinut sinun löytämästäsi bugista, sinun ilmoituksesi nostaa raportin painoarvoa. Ehkä ilmoituksesi on ratkaiseva tönäisy, jolla bugi nousee siihen kategoriaan, että se korjataan jo seuraavaan versioon. Ja sekös tuntuu hienolta, että on saanut vaikuttaa merkittävällä tavalla maailmanlaajuisesti käytössä olevaan ohjelmistoon.

 

Voit vaikuttaa SOLIDWORKSin tuotekehitykseen useilla tavoilla:

  • Voit ilmoittaa uusimmasta virallisesta versiosta löytämistäsi bugeista pitkin vuotta CadWorksille, joka raportoi löydökset edelleen SOLIDWORKSille.

  • Voit tehdä kehitysehdotuksia uusista ominaisuuksista suoraan SOLIDWORKSin tuotekehitykselle kirjautumalla Customer Portaliin (http://customerportal.solidworks.com) ja luomalla Enhancement Requestin.

  • Joka vuosi alkukesällä alkaa seuraavan version Beta-testaus. Voit ilmoittautua testaukseen mukaan Customer Portalissa ja raportoida Beta-version bugit suoraan SOLIDWORKSin tuotekehitykselle.

  • Joka vuosi marras-joulukuussa voit kirjautua SOLIDWORKS Forumiin, keskustelupalstalle SOLIDWORKS World Top Ten List, ja antaa kehitysehdotuksia uusiksi ominaisuuksiksi.

  • Joulu-tammikuussa pääset äänestämään muiden tekemistä ehdotuksista mielestäsi parhaita ja muut pääsevät äänestämään sinun tekemiäsi ehdotuksia.

 

SOLIDWORKSin videotoiminto auttaa raportoimaan bugit

Satunnaisesti ilmeneviä ongelmia ei katsota bugeiksi. Se, että esim. ilmoitat ohjelmiston kaatuvan aina silloin tällöin, kun teet sitä tai tätä, ei valitettavasti tule johtamaan toimenpiteisiin. Kyse ei ole välinpitämättömyydestä eikä siitä, etteikö sinua uskottaisi. On vain yksinkertaisesti mahdotonta korjata sellaista vikaa, mitä ei havaitse.

Bugilla tarkoitetaan sellaista vikaa, joka saadaan tietyillä toimenpiteillä aina toistettua. Kun ilmoitat bugista, sinun tulee kertoa nämä toimenpiteet ja lähettää tiedostot, joilla toimenpiteet voidaan helposti toistaa.

Tässä avuksi tulee SOLIDWORKS RX -ohjelmiston Problem Capture -toiminto, jolla saat nauhoitettua ongelmaan johtavat toimenpiteet videolle. Jotta Add-In-ohjelmien vaikutus voidaan rajata pois, ota kaikki valinnat pois päältä paikasta Tools > Add Ins aina ennen kuin nauhoitat RX-videon. Välillä kyse ei ole bugista vaan tietokonekohtaisesta ongelmasta. Siinä tapauksessa me emme saakaan omilla koneillamme toistettua samaa ongelmaa. Myös tällaisten ongelmien ratkaisussa RX-ohjelmiston keräämät tiedostot ovat tärkeitä.

Lisäksi kannattaa huomioida se, että päivityksiä tehdään vain viimeisimpään versioon. Jos siis käytät vaikkapa 2016-versiota ja havaitset siinä bugin, joka on korjattu uusimmassa versiossa, siitä ilmoittamisesta ei ole hyötyä. Ongelmahan on jo korjattu.

 

Mistä tiedät, onko bugi korjattu?

Kun kirjaudut Customer Portaliin, löydät otsikon My Support alta kohdan My SPRs (Bugs). Sieltä näet raportoimasi bugit ja voit tarkistaa niiden tilanteen. Saat myös sähköpostiisi ilmoituksen, kun korjaus on tehty. Kohdasta Fixed SPR List voit tarkistaa, mitä asioita mihinkin päivitykseen on korjattu.

 

Joka vuosi, uuden version julkaisun jälkeen, SOLIDWORKS ilmoittaa korjanneensa monia sellaisia bugeja, joista meidän asiakkaamme ovat raportoineet. Ohjelmistovikojen raportointi siis todella kannattaa.

Esimerkiksi joulukuussa 2016 muutama asiakkaamme kertoi Composer-kurssillamme tarpeesta saada osaluettelo tuotua SOLIDWORKS-mallin mukana. Tästä oli SOLIDWORKSin tuotekehityksellä avoinna raportti SPR 675056, johon linkitin asiakkaamme. Tämän ansiosta raportin painoarvo kasvoi niin, että ominaisuus lisättiin jo 2017 SP3 -versioon, joka julkaistiin huhtikuussa 2017.

 

Löytyikö bugi? Tässä toimintaohjeet pähkinänkuoressa:

  • Nauhoita ongelmatilanne RX-ohjelmistolla (Add-Ins pois päältä)

  • Tarkista, että muodostuneessa zip-tiedostossa on toimiva video ja oikeat 3D-mallit (ja piirustukset)

  • Lähetä zip-tiedosto tukiportaalimme http://cadworks.helpserve.com kautta

  • Kirjoita tiketin viestikenttään selkeä kuvaus ongelmasta

  • Kerro myös, kuinka vakavasta ongelmasta on kyse: Onko ongelmaan kiertokeinoa (mikä se on), kuinka paljon esim. työaikaa menee hukkaan ja kuinka moni yrityksessänne kamppailee saman ongelman parissa.