Ota yhteyttä Tukipalvelu 

Case Aurora Powertrains: SOLIDWORKS apuna maailman ensimmäisten sähkökäyttöisten moottorikelkkojen suunnittelussa

REFERENSSI | 22.10.2018

Artikkelin otsikkokuva.
Lisäosat ja kokonaispaketti ratkaisivat pelin CadWorksin hyväksi.
Olli Haavikko, Aurora Powertrains Oy

Maailman ensimmäisiin sähkökäyttöisiin moottorikelkkoihin kuuluva eSled kiitää Lapin hangilla 100 kilometrin tuntinopeudella. Sähköllä käyvän moottorikelkan aikaansaamiseksi tarvitaan monenlaista CAD-osaamista, muun muassa mekaniikka ja sähkösuunnittelua mutta myös ICT-osaamista. Haastavuuskerrointa lisää se, että kaiken pitää toimia myös arktisissa olosuhteissa.

 

CadWorks vakuutti kokonaisosaamisellaan sekä lisäosilla

Haavikon tonttia on mekaniikka, ja sähkökelkan tärkeimpiä ominaisuuksia on keveys.
”eSled-sähkömoottorikelkan suunnitteluun liittyy olennaisesti ohutlevy- ja CNC-työstäminen, joita tukevat SOLIDWORKSin ominaisuudet ovat kovassa käytössä. Hyvä dokumentaation hallinta ja valtava käyttäjäverkosto ovat myös selviä etuja. SOLIDWORKSin foorumeilta löytyy aina vastaukset mieltä askarruttaviin kysymyksiin”, Haavikko kiittelee.

CadWorks valikoitui lisenssitoimittajaksi kilpailutuksen kautta. ”Lisäosat ja kokonaispaketti ratkaisivat pelin CadWorksin hyväksi”, Haavikko muistelee.

 

Päästötön, äänetön ja turvallinen kelkka lunasti odotukset – kehitystyö jatkuu edelleen

Heti ensimmäinen kymmenen kappaleen sähkökelkkasarja täytti sille asetetut odotukset. eSled on osoittautunut uskomattoman hyväksi: se kulkee lataamatta jopa 40 kilometriä lähes 40 asteen pakkasessa ilman toimintahäiriöitä. Tehoista tai ajomukavuudesta ei kuitenkaan tarvitse tinkiä, päin vastoin:

”Tämä kelkka painii tavallisten kelkkojen kärkipäässä, mitä tulee tehoihin. Moottorista saa ulos jopa 100 kilowattia mikä vastaa 134 hevosvoimaa, ja kelkan enimmäisnopeus on 100 kilometriä tunnissa. Juuri tehotiheydessä on päästy projektin aikana valtavasti eteenpäin”, Haavikko kertoo.

Tämän lisäksi sähkökelkka on saasteeton ja lähes äänetön. Myös turvallisuusnäkökulmasta sähkökelkka on iso harppaus eteenpäin. Digitaalisten säätöjen, kuten kaasuvasteen ja enimmäisnopeuden ohjelmoinnin ansiosta kukin kelkka voidaan räätälöidä ajajalle sopivaksi.
Hyvistä ensikokemuksista huolimatta kehitystyö on kuitenkin kaikkea muuta kuin valmis. Akuston ja arktisten olosuhteiden asettamat haasteet pitävät rovaniemeläiset sähkökelkankehittäjät jatkossakin tiiviisti CAD-suunnittelupöydän ääressä. Seuraavalle sesongille jalostetaan entistä parempia kelkkoja.

Faktaboksin kuvake.

Maailman ensimmäisiä sähkökäyttöisiä moottorikelkkoja kätilöimässä ollut Olli Haavikko Aurora Powertrains Oy:stä kertoo kehitysprojektin haasteista:

”Moottorikelkka lienee yksi haastavimmista laitteista, johon tehdä sähköinen voimansiirto muun muassa kylmien sääolojen ja röykkyisten ajoreittien vuoksi. Kun nämä esteet on selätetty, ideaa on helppo lähteä skaalaamaan muihin kulkuneuvoihin, esimerkiksi mönkijöihin ja vesijetteihin.”

SINUA SAATTAISI KIINNOSTAA MYÖS


Artikkelin pikkukuvake
Referenssi | 11.8.2016
Case Convion: pienissä yrityksissä syntyy suuria innovaatioita
Startup-yritys Convion syntyi yhdeksän wärtsiläläisen voimin vuonna 2013. Samat ihmiset ovat siis tehneet tuotekehitystä polttokennojen parissa kahdessa hyvin erikokoisessa ja erilaisessa yrityksessä. Heillä on käytännön …
Lue lisää
Artikkelin pikkukuvake
Referenssi | 7.9.2018
Case Muotolevy: Avoimesti saatavilla oleva suunnittelutieto nopeuttaa tarjousten tekoa
Rakentamisen eri elinkaaren vaiheisiin tuotteita ja palveluita tarjoava Muotolevy haluaa tarjota asiakkailleen yhä enemmän asiakaskohtaista suunnittelua. Muotolevyn suunnittelujohtajan Kimmo Sundströmin tavoitteena on luoda yritykselle yhtenäistä …
Lue lisää
Artikkelin pikkukuvake
Referenssi | 11.9.2020
Case IS-VET: SOLIDWORKSillä kuvia myynnille, kokoonpanoja ERPiin ja mallinnuksia 3D-printterille
Luovaa SOLIDWORKsin käyttöä iisalmelaiseen tapaan - Näin 50-vuotias IS-VET ottaa kaiken irti CAD:stä.
Lue lisää