Onnistunut käyttöönotto: Alkukartoituksesta tukea SOLIDWORKS-ohjelmiston hankintaan

28.06.2016
Reference image
Ainoastaan suunnitteluohjelmaa tuijottaessa jätetään 80% järjestelmän mahdollisuuksista huomioimatta – huolellinen alkukartoitus selvittää asiakkaan tarpeet ja on onnistuneen SOLIDWORKS-ohjelmiston käyttöönoton edellytys.
 
Käyttöönottoja luotsaava Timo Laaksonen ja CadWorksin aluemyyntipäällikkönä toimiva Lasse Kaikkonen ovat mukana toteuttamassa lukuisten yritysten SOLIDWORKS-käyttöönottoja työssään jatkuvasti. Yrityksen kokonaiskuvan nopea hahmottaminen ja siihen sopivien ratkaisujen luominen lisää SOLIDWORKS-ohjelmistosta saatavia hyötyjä merkittävästi. Alkukartoitus ja asiantuntijoiden viestikapulan sujuva siirtyminen projektissa asiantuntijalta toiselle mahdollistavat, että käyttöönotot yrityksessä sujuvat ketterästi.
 

Piilossakin olevat tarpeet esille alkukartoituksessa

 
Kartoitus on tärkeä vaihe, jotta piilossa olevat tarpeet havaitaan suunnitteluohjelman oston yhteydessä.
 
- SOLIDWORKS-kokonaisuus on laaja. Alussa on tärkeää, että myyjä kuuntelee ja tarjoaa asiakkaalle sopivan polun kehittää prosessejaan, käyttöönottaja taas tietää enemmän kuin aina kertookaan: osaa suodattaa asiakkaalle oleellisen ja on askeleen edellä asiakkaan tarvetta. Teen monipuolisesti asiakkaan prosessiin liittyvää kartoitusta ja sen perusteella pystytään toteuttamaan sellaisia kokonaisuuksia joihin muut eivät tarjoa osaamista, kertoo Timo Laaksonen.
 

Asiantuntijan tekemä suositus välttää virheet hankintavaiheessa

 
Ostajan ei aina tarvitse tietää, mikä ohjelmistokokonaisuus on omiin tarpeisiin sopiva: tämä selviää alkukartoituksessa.
 
- Suurimmat virheet käyttöönotossa tehdään alussa. Lähdetään liian köykäisesti liikkeelle, eikä hyödynnetä koko potentiaalia, joka voidaan tuotantoketjussa saavuttaa ohjelmiston avulla. Yleensä pelkkä 3D CAD-lisenssi ei riitä vaan tarvitaan automatiikkaa nimiketietojen, tiedostojen ja revisioiden hallintaan. Nämä asiat havaitaan yleensä vasta jälkikäteen, jos asiantuntija ei ota vahvaa roolia, kuvailee Kaikkonen.
 
Kartoituksen jälkeen tehtävä käyttöönottotyö ja koulutus varmistavat, että toimintatavat ja ohjelmisto jalkautuvat arkeen.
 
- On tärkeää tehdä riittävän laaja katsaus yrityksen tarpeisiin - vain suunnitteluohjelmaa tuijottaessa jätetään 80% järjestelmän mahdollisuuksista huomioimatta. Virheitä tehdään siinä, että esimerkiksi vanhat toimintatavat ja järjestelmät korvataan uudella, mutta prosessit pidetään samanlaisina. On kuin ostaisi ralliauton, mutta ajaa sitä kuin vanhaa Ladaa, täydentää Laaksonen. 
 

Tukea SOLIDWORKS:in ostohetken tarpeisiin ja käyttöönoton kysymyksiin

 
Asiantuntijoiden apu käyttöönotoissa tekee prosessista sujuvaa. Asiantuntijan läsnäoleva ote ja asiantuntemus ovat arvokkain etu, jonka järjestelmäntoimittaja voi taata.
 
- Järjestelmän käyttöönotto on mennyt hyvin. CadWorksin myynti on ollut hyvinkin avulias ja auttanut aina kun mahdollista. CadWorksin tuki on toiminut hyvin, kuvailee juuri käyttöönotossa mukana ollut suunnittelija.
 
- CadWorks valikoitui järjestelmätoimittajaksemme asiantuntevan myyjän ansiosta. Tuote on hyväksi koettu ja käyttöönotto meni hyvin ilman viivästyksiä. Asiantuntemus ja perehdytykset käyttöönottovaiheessa olivat hyviä. Olimme hankkimassa ohjelmistoa yhdelle suunnittelijalle. Hänellä oli SOLIDWORKSista jo kokemusta, joten pääsimme nopeasti töihin. CadWorks on hyvä asiantunteva talo, asiat hoituvat ja heidän kanssaan on miellyttävää asioida, kertoo puolestaan CadWorksin asiakas Seppo Raassina.
 
- Kun tapaan asiakkaamme, haluan tietää kokonaisvaltaisen tilanteen yrityksessä. Aina ei hoksatakaan, miten paljon rutiininomaisia asioita voidaan hoitaa automaattisesti oikeilla lisäohjelmilla: mikä on yrityksen tarpeisiin sopiva ohjelmistopaketti, joka vastaa kokonaiskuvaan ja katsoo myös tulevaisuuteen. Autan mielelläni oikean ohjelmistopaketin valinnassa, kertoo Lasse Kaikkonen.
Lainausmerkit
CadWorks valikoitui järjestelmätoimittajaksemme asiantuntevan myyjän ansiosta. Tuote on hyväksi koettu ja käyttöönotto meni hyvin ilman viivästyksiä. Asiantuntemus ja perehdytykset käyttöönottovaiheessa olivat hyviä.
Seppo Raassina

Jätä yhteydenottopyyntö

Haluatko keskustella yrityksellesi sopivasta SOLIDWORKS Plus -lisenssistä tai kuulla lisää tuotteistamme ja palveluistamme? Täytä lomake, niin olemme sinuun yhteydessä.

Autamme mielellämme valitsemaan juuri teille sopivan kokonaisuuden ja huolehdimme siitä, että saatte suunnittelujärjestelmän käyttöönne sujuvasti ja vaivattomasti.

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietosuojaselosteemme.